Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Dobór rodzaju tektury i typu opakowań ze względu na specyfikę kanału dystrybucji

2023-02-13
Opakowanie do wszystkiego - nawet gdyby istniało, byłoby opakowaniem do niczego. Gigantyczna różnorodność towarów będących w obrocie, mnogość procesów logistycznych, szereg aspektów związanych z optymalizacją materiałową i wieloma zmiennymi w czasie pakowania, transportowania, magazynowania, konfekcjonowania i dostarczania towarów do odbiorcy końcowego, przerasta możliwości jednego typu opakowania.Dobór rodzaju tektury i typu opakowań ze względu na specyfikę kanału dystrybucji

Opakowanie do wszystkiego - nawet gdyby istniało, byłoby opakowaniem do niczego. Gigantyczna różnorodność towarów będących w obrocie, mnogość procesów logistycznych, szereg aspektów związanych z optymalizacją materiałową i wieloma zmiennymi w czasie pakowania, transportowania, magazynowania, konfekcjonowania i dostarczania towarów do odbiorcy końcowego, przerasta możliwości jednego typu opakowania. Na szczęście istnieje coś, co nazywamy customizają. Nie chodzi tu o możliwość wyboru koloru ścianki, taśmy opakowaniowej czy innych, tego typu wizualnych, niestandardowych urozmaiceń. Chociaż są one także istotne. Chodzi o customizację rozumianą szerzej - jako proces optymalnego, indywidualnego doboru i projektowania opakowań ze względu na specyficzne wymagania, które mają one spełniać.

Jakie znaczenie ma typ opakowań i rodzaj użytej tektury do jego budowy?  

Najprostsza odpowiedź na to pytanie brzmi - ogromne! Właściwie należałoby powiedzieć, że kluczowe. Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ odpowiednie zaprojektowanie opakowania i zbudowanie go z odpowiedniego rodzaju tektury jest niezbędnym warunkiem spełnienia podstawowego wymogu związanego z opakowaniem jakim jest bezpieczeństwo i “nienaruszalność” towaru. Opakowanie, które nie uwzględni rodzaju i specyfiki towaru, jego wrażliwości na określone czynniki występujące w transporcie - po prostu, nie będzie spełniało swojej roli i tym samym będzie generowało problemy logistyczne, zaopatrzeniowe, reklamacyjne, i w efekcie - straty.

Co wpływa na odpowiedni dobór opakowania i rodzaju tektury do jego skonstruowania?

W procesach logistycznych, które są powtarzalne i zestandaryzowane, dobór opakowań, zwłaszcza zbiorczych i masowych, nie jest szczególnie trudny. Problemy pojawiają się w momencie, gdy w łańcuchu logistycznym dochodzi do nieprzewidywanych zmian, lub gdy jest on w szczególny sposób nietypowy bądź zindywidualizowany. Należy wtedy brać pod uwagę - oprócz standardowych parametrów opakowań tekturowych - czynniki potencjalnie niekorzystne, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo spakowanych towarów. Będą to:

  • konfekcjonowanie towarów na etapie magazynowania,
  • zmienna wysokość i nieregularność asortymentowa gniazd paletowych (mieszanie towarów i rodzajow opakowań),
  • rotacja towarów,
  • potencjalnie zmienna wilgotność otoczenia,
  • skoki temperatury otoczenia,
  • rodzaj transportu,
  • rodzaj i typ operacji przeładunkowych.

Oprócz wymienionych czynników są również pewne stałe i przewidywalne konstrukcje opakowań, które zawsze należy brać pod uwagę. Są one opisane w katalogach FEFCO i ETMA dla poszczególnych grup i konkretnych typów.

Podstawowe parametry techniczne opakowań tekturowych

Dobierając opakowania pod kątem jego przeznaczenia, uwzględnia się dwa podstawowe parametry, które pozwalają obliczyć odpowiednią wytrzymałość i zaprojektować, bądź dobrać opakowanie, tak aby spełniło ono oczekiwania i wymagania procesu logistycznego. Są to:

  • BCT - Box Compression Test - czyli określona wytrzymałość opakowania na nacisk statyczny,
  • ECT - Edge Crash Test - czyli parametr pozwalający określić grubość i gramaturę tektury ze względu na pożądaną sztywność opakowania.

Jak dobrać opakowanie do kanału dystrybucji i specyfiki łańcucha logistycznego?

Dobierając opakowanie transportowe, należy dokładnie przeanalizować i wziąć pod uwagę każdy z etapów łańcucha logistycznego. W zależności od jego specyfiki i rodzaju, produkt będzie narażony na zupełnie inne zagrożenia. Opakowanie musi być dobrane lub zaprojektowane pod tym kątem. Można ten proces opisać na przykładzie najbardziej klasycznego i „przewidywalnego” łańcucha logistycznego czyli na modelu Producent – Centrum Dystrybucji/Hurtownia – Sklep Detaliczny.

W przypadku tego procesu, zaprojektowanie lub dobór opakowania są relatywnie proste:

  • należy określić optymalną ilość produktów w opakowaniu zbiorczym z uwzględnieniem wymiaru, który pozwoli maksymalnie efektywnie wypełnić palety transportowe,
  • należy określić maksymalną wysokość palety, uwzględniając ewentualne wysokości gniazd paletowych w centrum dystrybucji,
  • należy określić obciążenie spoczywające na dolnym, najniższym opakowaniu i obliczyć wymaganą wytrzymałość BCT.

Głównym wyzwaniem w procesie doboru opakowania do tego modelu logistycznego jest określenie punktu krytycznego, którym jest odporność na piętrzenie w stosie. Najczęstszym wyborem w tym przypadku są klasyczne opakowania tzw. “klapówki”.

W przypadku gdy kontrahent życzy sobie rozwiązań poprawiających proces  zatowarowania, można zastosować rozwiązanie typu SRP - Shelf Ready Packaging (są to opakowania zbiorcze nadające się do umieszczania na półce). Taką zmianę w procesie logistycznym należy wziąć pod uwagę w projektowaniu lub doborze opakowania i uwzględnić parametr ECT.

Zmienne w łańcuchu logistycznym, które wpływają na dobór i projektowanie opakowań

Sprawa się komplikuje, gdy w łańcuchu logistycznym dochodzi do zmian - np. pojawia się konfekcjonowanie opakowań zbiorczych na osobną jednostkę paletową. Dzieje się tak często, szczególnie w przypadku produktów o niższej rotacji. Sklepy detaliczne, dysponujące mniejszą i z reguły, droższą powierzchnią magazynową niż centra logistyczne, nie chcą w związku z tym przyjmować ładunków cało-paletowych. Następuje wtedy tak zwany mix. Stanowi to duże zagrożenie dla opakowania zbiorczego, ponieważ wcześniejsze obliczenia wymaganego BCT stają się z reguły nieaktualne. W takim przypadku należy dokonywać bardzo wyraźnego oznaczenia opakowań i ich parametrów. Należy również dbać o odpowiedni przepływ informacji wśród personelu obsługującego magazyn. W skrajnych przypadkach, kiedy proces z tego typu zmiennymi jest poza kontrolą, należy na etapie projektowania i doboru opakowania założyć “zapas bezpieczeństwa”, czyli przeskalować parametry opakowania i zrezygnować z optymalizacji. Im proces logistyczny jest bardziej powtarzalny i dokładniej określony, tym dobór opakowania będzie bardziej precyzyjny i lepiej zoptymalizowany.

Specyfika przesyłek e-commerce

Z zupełnie innymi zagrożeniami wiąże się dystrybucja w kanale e-commerce. Jest to bardzo specyficzny kanał dystrybucji, który wymaga indywidualnych rozwiązań. Detaliczny handel internetowy zdominowany przez dostawy kurierskie, wymusza zupełnie inne podejście do doboru opakowań i sposobu pakowania. Obliczenia wymaganych parametrów BCT lub ECT nie mają większego sensu, ponieważ zupełnie nie wiadomo jak opakowania będą ułożone w samochodzie. Może się okazać, że lekkie pudełko z kruchymi przedmiotami zostanie przygniecione kartonami z winem albo książkami. Proces logistyczny - szczególnie na ostatnim etapie - jest słabo zestandaryzowany i zależy od czynnika ludzkiego - czyli kuriera. Nie chodzi o kwestie osobowe a bardziej o specyfikę, która polega na ogromnym rozdrobnieniu dostarczeń i ich różnorodności. Dostarczane paczki mają przeróżne wielkości i wagi. Presja czasu i ograniczenia przestrzeni ładunkowej, również nie są tu czynnikami wspierającymi. Jest to dynamiczny żywioł sprzyjający występowaniu przeróżnych ryzyk.

Opakowania i pudełka dla e-commerce - jak wybrać właściwie?

Przy określaniu wytrzymałości opakowania dla e-commerce, klasyczne BCT opakowania i ECT tektury, nie będę szczególnie pomocne. Kluczową rolę odgrywać będzie odporność na upadek oraz na przebicie. Grubość tektury oraz parametr przepalenia będzie tu najistotniejszy. Kolejnym istotnym elementem będzie wypełnienie. Produkt, szczególnie kruchy i wrażliwy na uderzenia, powinien być ustabilizowany amortyzującą warstwą wypełnienia. Z ekologicznego punktu widzenia, najwłaściwszym podejściem jest wykorzystywanie dedykowanych wkładek z tektury, które stabilizują produkt wewnątrz opakowania i jednocześnie zapewniają odpowiednią strefę zgniotu. Dedykowana wkładka, dopasowana do produktu, sprawdzi się wtedy, gdy wysyłamy produkt zunifikowany lub określony, w konkretnych ilościach. Przykładem towarów  zunifikowanych są np. wina, piwa, przetwory w słoikach, telefony czy laptopy. Dedykowana wkładka w takim wypadku jest najlepszym wyborem.

Produkty o bardziej zróżnicowanych kształtach, jak wazony, ozdoby, rękodzieło – będą wymagały rozwiązań uniwersalnych takich jak: gnieciony papier, nacinana tektura, folia bąbelkowa, ścinki drewniane lub tekturowe.

Właściwy dobór opakowania bądź jego odpowiednie zaprojektowanie jest więc nie tylko kluczowe ze względu na skuteczne zapewnienie podstawowej funkcji jaką jest ochrona towaru w transporcie. Pozwala także ograniczać koszty, jest elementem optymalizacji wpływającej na ograniczenie zużycia tektury, wpływa na sprawność procesów logistycznych, a wreszcie - co chyba najważniejsze - gwarantuje zadowolenie klienta odbierającego nienaruszony towar, bez zbędnych komplikacji.

pixel